STARTSIDA

Resa till Norrland juli 2019

Under tiden sön 14-tis 23 juli var vi bortresta. 14:e var det fest på Ingalunda, lite söder om Strömstad. Vi övernattade där och nästa dag, må den 15:e åkte vi norrut. Första anhalt var Orsa camping där vi hyrt en stuga för en natt. Det var lite primitivt,toaletten låg ett par hundra meter bort och det var jobbigt att gå dit på natten. Det var också en massa ungar som for omkring på cyklar, sparkcyklar, åkbräder och annat. Nästa dag åkte vi till Inga i Sikås, en 92-årig krutgumma, som spelat fiol i hovkapellet. Vi stannade där två nätter och fortsatte sedan till Tärnaby där vi hälsade på min och min mammas gamle vän, Allan Nilsson, nu 81 år gammal. Lite dåliga ögon och lite dålig balans men åker ändå ner till Kenya varje vinter och stannar där i minst tre månader. På hemvägenstannade vi till i Sikås och övernattade där en natt innan vi fortsatte till Tällberg, där vi stannade två nätter. På dagen åkte vi till Falu koppargruva och Ornässtugan som vi båda besåg från utsidan. Sedan gick vi in ochstuderade Jussi Björlings museum i Borlänge väldigt noga. Var visst dagens enda besökande.